تخلیه خط تلفن ثابت چگونه است؟

تخلیه خط تلفن ثابت

ممکن است شما هم قصد استفاده از خط قدیمی منزل و یا ساختمان خود را داشته باشید اما خط به دلیل بدهی و یا عدم استفاده طولانی مدت در لیست تخلیه قرار گرفته باشد. آیا برای شما هم پیش آمده که با یک شماره تماس بگیرید و مالک آن عوض شده باشد؟ قصد خرید خط تلفن ثابت جدید دارید؟ آیا درباره تخلیه خط تلفن ثابت اطلاع دارید؟ یا با فرایند سلب امتیاز خط از کاربر آشنا هستید؟ قصد تخلیه خط و یا باز پس گرفتن خط تخلیه شده را دارید؟ در ادامه با بررسی دلایل تخلیه خط تلفن مخابرات و همچنین شرایط آن بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان یک خط را تخلیه کرد و یا بالعکس از تخلیه خط تلفن ثابت جلوگیری کرد.

شرایط مالکیت خط

خط تلفن ثابت مخابرات به دو حالت به مصرف کننده تعلق می‌گیرد:

1- خط تلفن ودیعه دار: هزینه اولیه بابت خرید و ثبت خط پرداخت می‌شود که تحت عنوان ودیعه شناخته می‌شود. در این حالت اگر هزینه مکالمات و بدهی خط تا 80 درصد مبلغ ودیعه باشد خط در لیست قطع شدن قرار می‌گیرد و زمان عدم پرداخت در این حالت خرید خط ثابت ملاک نیست.

2- خط تلفن غیر ودیعه دار: خط تلفن غیرودیعه دار: در این حالت مشترک هزینه جداگانه‌ای بابت اتصال خط پرداخت کرده و اصطلاحا ودیعه‌ای برای خط تلفن نداشته است در نتیجه یک ماه پس از اعلام بدهی و عدم پرداخت هزینه مکالمات و آبونمان خط بصورت یک طرفه قطع می‌شود.

دلایل تخلیه خط تلفن ثابت

دلایل مختلفی برای تخلیه خط تلفن ثابت وجود دارد. ازجمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد:

1- عدم پرداخت بدهی خط

2- عدم استفاده از خط

3- فروش خط

4- فوت مالک خط

5- جابجا کردن خط

دلیل اصلی قطعی و تخلیه خط ثابت، عدم پرداخت بدهی آن است. در این شرایط پس از گذشت مدت زمان مشخص، براساس مقررات سازمان تنظیم مقررات، پس از یک ماه از پرداخت نکردن هزینه قبض تلفن، خط تلفن بصورت یکطرفه قطع شده، پس از گذشت مدت دیگری بصورت کامل خط قطع می‌شود در در ادامه در لیست تخلیه قرار می‌گیرد. البته لازم به ذکر است که پیش از تخلیه خط، اخطار صادر خواهد شد و در صورت بی توجهی مالک، خط تخلیه می‌شود.

پس از تخلیه خط تلفن ثابت، این شماره در لیست شماره‌های قابل فروش قرار گرفته و فرد دیگری می‌تواند برای خرید آن اقدام کند.

شرایط و مراحل تخلیه کردن خط ثابت

در دو حالت شما می‌توانید خط تلفن خود را تخلیه کنید. حالت اول، در شرایطی است که قصد استفاده از خط تلفن خود را ندارید و آن را به فرد دیگری واگذار می‌کنید. در این حالت خط از مالکیت شما خارج شده و به نام شخص دیگری ثبت خواهد شد. اغلب زمان جابجایی و نقل مکان به ملک دیگری می‌توانید خط تلفن را تخلیه و به مالک جدید واگذار کنید. این حالت بیشتر به عنوان واگذاری خط و یا فروش خط شناخته می‌شود. در حالت دوم، شما به علت بدهی از بهره‌برداری خط تلفن ثابت سلب امتیاز خواهید شد. همانطور که قبلا اشاره کردیم تخلیه خط مراحل خاصی دارد که پیش از اقدام به قطعی و تخلیه چندبار به مالک اطلاع داده می‌شود. در صورتی که مایل به استفاده از خط تلفن ثابت خود نیستید می‌توانید آن را به مخابرات بازگردانید. پس از تخلیه خط تلفن ثابت، مخابرات مختار است که این شماره را به شخص دیگری واگذار کند.

مراحل تخلیه خط تلفن ثابت به این صورت است:

مرحله اول- اخطار در چند نوبت

مرحله دوم- قطع یکطرفه خط پس از 1 ماه

مرحله سوم- قطع دوطرفه خط

مرحله چهارم- جمع آوری سیم کشی و تجهیزات متعلق به خط

مرحله پنجم- سلب مالکیت خط و آزادسازی آن

سخن آخر

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قصد تخلیه خط تلفن خود را ندارید و به دلیل عدم پرداخت بدهی تلفن شما قطع شده است. باید هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت قبض اقدام کنید. در این حالت، می‌توانید مجدد خط تلفن ثابت را وصل کنید. اما اگر پس از تخلیه خط تلفن ثابت اقدام به پرداخت بدهی کنید، شرکت مخابرات تعهدی نسبت به بازگرداندن همان شماره به شما را نخواهد داد و مشابه روند خرید خط تلفن ثابت لازم است تا مجدد درخواست خط تلفن را به مخابرات ارائه دهید.

فرصت ویژه برای دریافت خط تلفن اینترنتی هدیه

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *